Freelancer Focus: gelijkgestemde ondernemers komen samen en delen hun inzichten
Op 10/10 – vond het eerste Freelaner Focus event van Office Arena plaats. De netwerkavond stond dan ook in het thema van het ondersteunen van elke freelancer of freelancer to-be.
Geschreven door Elise Van Hoecke

Koffietjes drinken als marktonderzoek

De avond werd in gang getrapt door Dennis De Clercq, co-founder van marktonderzoekbureau Buffl. In lijn met de creatieve naam van zijn zaak, vertelde Dennis over het kennen van je doelgroep met een vette knipoog en komische noot. Hij maakte duidelijk dat je het beste product/de meest innoverende dienst van de wereld op de markt kan brengen, maar als je doelgroep er niet naar snakt, sta je mooi te blinken met je concept.

Dat verwoorde hij mooi en to the point: “It’s not because you could, that you should.”

Dennis wees ons op het feit dat evalueren en valideren essentieel zijn. En worden je bedenkingen niet gevalideerd, dan is omscholen een must. Anders is schalen met je bedrijf onmogelijk. Trial & error op z’n best.

Wil je inspiratie opdoen bij andere succesvolle ondernemers of klanten overtuigen? Dennis zijn twee out-of-the-box tips: luisteren, luisteren en nog eens luisteren. Vergeet je pitch.

  • Luister naar het probleem van je gesprekspartner en stel een oplossing voor met je dienst/product.
  • Zijn tweede tip: nodig mensen uit voor een koffietje in plaats van een cold mailing uit te sturen: 95% positieve caffeïneshots versus 25% mailing open rate. Coffee saves the day!

Ondernemen zit in je bloed – of niet

Valerie Thys is een onderneemster pur sang met een erg gevarieerd portfolio: weervrouw,presentatrice, digital content creator, mentor bij Start it @KBC, keynote spreker enfruitijsmaker(!). Als we van iemand kunnen leren hoe je je moet profileren als freelancer,dan is het wel van Valerie.

Valerie vertelde gepassioneerd over haar verhaal van vallen en opstaan: over hoe fruitijs maken niet zo simpel is als het lijkt; en hoe het product verkopen nóg moeilijker is. Ze vertelde eerlijk hoe zij haar ondernemersidee – letterlijk - even in de frigo moest steken omdat de markt nog niet klaar was voor haar idee, wat perfect aansluit bij de takeaway van de vorige spreker.

Daarna volgde een erg herkenbaar stuk voor de freelancers en een mooie voorbereiding voor toekomstige freelancers: de mythes over ondernemers. Van ‘ondernemers hebben veel geld’ tot ‘iedereen kan ondernemen’. Het publiek gniffelde en knikte lustig ter herkenning bij heel wat ‘mythes’.

Valerie gelooft dat niet iedereen gemaakt is om te ondernemen. Er bestaat zoiets als het ‘DNA van de ondernemer’: een open mindset is cruciaal om risico’s te durven nemen, om te gaan met onzekerheid en gretig bij te leren bij elke opportuniteit (al is het maar 5 minuutjes per dag). Oh ja, en laten we zeker niet vergeten dat ondernemers ook gewoon enorm veel fun hebben met wat ze doen en het creëren van datgene waar ze in geloven!

Minder belastingen betalen dankzij creatief werk: yes please

Als laatste spreker, was Naomi Solomaniuck, de customer succes manager van Creative Shelter aan de beurt. Creative Shelter helpt creatieve ondernemers om meer centjes over te houden door gebruik te maken van auteursrechten. Aangezien er heel wat creatieve freelancers in de zaal aanwezig waren – van copywriters tot graphic designers en keynote sprekers – greep Naomi meteen iedereens aandacht. Ze legde uit hoe je als zelfstandige eigenlijk heel wat belastingen betaalt op je inkomsten – 50% of meer. Maar door de auteursrechten van je creatie apart te verkopen, kan je je belastingen op dit deel verlagen naar 7,5%. Het spreek voor zich dat je hierdoor heel wat meer overhoudt en er minder naar vadertje Staat gaat. Ze legde geduldig uit hoe Creative Shelter daarbij het werk overneemt en alles legaal in orde brengt. Een complex financieel slaapmutsje om de avond mee af te sluiten, maar heel boeiend om mee aan de slag te gaan als freelancer.

We spraken met enkele freelancers over hoe zij de avond – van netwerken tot sprekers – beleefden.

Copywriter & Fotograaf Inge de Wee gaat elke maand wel eens langs op een netwerkavond om haar sociale vitamientjes aan te vullen en bij te leren. Ook op de netwerkavond van Office Arena vond ze voldoening.

"De avond zat boordevol samenhorigheid"

zoals ze het zelf zo mooi omschreef. Ze vond de interactieve aanpak van de sprekers geweldig en zou elke beginnende freelancer aanraden om zich goed te informeren via events als deze avond. De setting van Office Arena was voor haar het toppunt van productiviteit: een leuke en gezellige sfeer waar creativiteit om elke hoek loert.

“De setting van Office Arena is voor mij het toppunt van creativiteit.”- Inge De Wee,copywriter & fotograaf

Bart Schelstraete is actief in de wereld van de genealogie en zit vaak – letterlijk – met zijn neus in de boeken en archieven. Voor hem is Office Arena een verfrissende werkplek dankzij het kleurrijke interieur. Ook vindt hij de open ruimtes in de co-working stimulerend omdat je niet het gevoel hebt dat je in een klein kantoortje zit.

Bart vond het volledige concept van de netwerkavond alvast leuk en interessant dankzij de verschillende sprekers en gesprekspartners.

“Office Arena een verfrissende werkplek dankzij het kleurrijke interieur.” – Bart Schelstraete, genealoog

Silke Van den Broeck is personal assistant en ondersteunt/ontlast drukke ondernemers met hun online en offline administratie in de brede zin van het woord. Voor haar is een co-working als Office Arena de uitgelezen plek om een professionele meeting te plannen of gezellig een koffie te drinken met klanten – en laat onze Nespresso-koffie nu nét één van onze paradepaardjes zijn. Ze was enorm verrast door de ruime werkplekken en omschrijft de setting in één woord als ‘fancy’.

“Office Arena is de uitgelezen plek om gezellig een koffie te drinken met klanten.” – Silke Van den Broeck, personal assistant

Marjolein Schollaert is een ervaren content creator en werd uitgenodigd door een collega-copywriter voor de netwerkavond. Ze werkt momenteel vaak thuis, maar zou een bruisende plek als Office Arena zeker overwegen als flexibele werkplek omdat ze gelijkgezinde en sociale mensen kan ontmoeten. Ze vond de setting erg gezellig en genoot van het contact met collega-freelancers. Ze heeft heel wat bijgeleerd en extra motivatie gekregen door de enthousiaste sprekers en heeft ons beloofd om zeker opnieuw van de partij te zijn op de volgende netwerkavond.

“Office Arena is een bruisende plek waar gelijkgezinde en sociale mensen elkaarontmoeten.” – Marjolein Schollaert, seo-copywriter>

Jonas Heyman is een startende copywriter in bijberoep en nam voor het eerst deel aan een netwerkevent. Hij was helemaal getriggerd door de leuke sfeer en inspirerende babbels en is absoluut van plan om meer events bij te wonen. De nieuwe inzichten en praktische info in combinatie met de gemoedelijke sfeer maakten het voor hem een geslaagde eerste kennismaking met netwerken en de wereld van freelancers. Als starter is zijn ideale werkomgeving een plek waar gelijkgestemden samenkomen om samen individueel te werken. Hij is graag omringd op een plek waar een rustige bedrijvigheid op de achtergrond speelt (zoals mensen die overleggen of de radio die zachtjes speelt) en waar er wat sociale controle is. Wel, Jonas, de co-working van Office Arena voldoet aan al je criteria! Tot snel?

“Office Arena is de perfecte plek voor gelijkgestemden om samen te komen en samen individueel te werken.”- Jonas Heyman, copywriter in bijberoep

Deel dit artikel op
Facebook Twitter
Google
Map data ©2025 Google
Map data ©2025 Google

Contacteer ons

adres

Eedverbondkaai 242, 9000 Gent

contact

info@officearena.be
+32 (0)473 95 28 83

openingsuren

24/7 toegang (leden)
Receptie 8u30 tot 17u00

Our partners

  • De Hobbit
  • Vegamuze